söndag 13 februari 2011

Naturstigen

Jag har haft en idé i huvudet länge nu och nu börjar den bli mer än en idé.

Vi bor ca 400 meter från Östersjön på Blekinges östra kust. Vi har mark ner till havet och längst ner är det så kallade "sjöängar". Detta är en väldigt speciell naturtyp som man bara hittar här och på Ölands östra kust. Problemet är att för "vanligt folk" är det näst intill omöjligt att ta sig ner till dessa eftersom det är betesmark och vi bönder vill inte ha "löst folk" springande hur som helst bland våra djur.

Nu har jag i tanken utformat en naturstig där man kan till fots ta sig ner till sjöängarna och uppleva allt som finns där. Jag har också tänkt på informationsskyltar om växter och speciella platser man passerar.

Detta skulle vara en form av "ekoturism" där de som kommer hit är medvetna om att de är på naturkänslig mark och beter sig därefter. Å andra sidan skapar vi ett intresse för att behålla denna speciella natur och informerar hur man gör för att bevara den.
Låter det som en bra deal?

Idag när det var en gnistrande kall och klar vinterdag gick jag den tänkta stigen och försökte se den med nya ögon och det är verkligen vackert. Nedan kommer några bilder tagna med min lilla kompaktkamera men jag hoppas ändå att ni förstår lite vad det är jag försöker förmedla.
Utsikt över ena dammen i Strandpaddeprojektet och ett översvämmat dike i förgrunden.

Ekhagens övre del

Ekhagens nedre del, här växer orkideer och andra typiska slåtterängsväxter på sommaren.

En död ek. En ek tar flera hundra år på sig att bli så här stor och lika många år för att dö. Under tiden blir den bostad åt många insekter.

Vår älskade "Militärkulle". Ett fort från Per-Albinlinjen. Numera vår egen. En plats för krig och kärlek.
Jag vet inte var bilderna uppifrån kullen tog vägen. Jag gjorde ett 360-kort men det lyckades nog inte så bra. Återkommer med det en annan dag.
Ja, detta var min idé...Nu ska jag bara samla ihop all info jag behöver och sen ska jag ut med röjsåg och bygga några övergångar över stängslet.
Ni är så välkomna hit till sommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...