torsdag 10 februari 2011

Kan man "pricerunna" på läkarbesökskostnaden?

Låt mig säga så här: Jag är sällan sjuk (peppar, peppar...). Jag är hos läkaren någongång vartannat år eller så för misstänkt halsfluss eller liknande. Jag är väldigt tacksam för att jag inte behöver gå dit oftare och för jag därmed inte belastar sjukvården.
Men...
När jag nu behöver ett läkarintyg för att visa att jag är frisk så har någon bestämt att de friska kan man ta hur mycket betalt av som helst. Därför kostar ett läkarintyg som jag måste ha för att få körkortstillstånd för buss mig 790:-. Låter det rimligt?
Men visst, det är ju förvisso svåra och krångliga frågor farbror Doktor ska svara på och kryssa i rätt ruta:
  • Har patienten svårt att uppfatta vanlig samtalsstämma på fyra meters avstånd (hörapparat får användas)? Mitt svar: Inte så länge jag inte har 43 st skrikande skolbarn i bussen.
  • Föreligger allvarligt nedsatt njurfunktion som kan innebära trafiksäkerhetsrisk? Så kissnödig att jag är tvungen att stanna mitt i vägen?
  • Finns tecken på sviktande kognitiv funktion (demens)? Detta är den läskigaste av frågorna...Jag som anser mig själv lite dement ibland. Hoppas, hoppas jag klarar detta testet.
 Nu är det absolut inte så att jag gör mig lustig över olika sjukdomstillstånd eller frestas att tro att jag själv är perfekt. Dessutom tycker jag nog att detta borde vara en obligatorisk test för alla som kör i trafiken och något man kanske bör göra var tionde år när man förnyar sitt körkort.

Men jag tycker det är en faslig summa pengar...

Nu är i alla fall tid beställd och jag hoppas "jag går igenom"...

1 kommentar:

  1. Kostar gör det helt säkert!

    Det går säkert bra :-D

    Kramar från mig <3<3<3

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...