torsdag 8 januari 2015

Kyrkhult om hundra år

Jag fick en kasse med mina gamla skolböcker av min brors sambo för ett tag sen. Igår satte jag mig och började gå igenom den. Och vad jag skrattade! Att svenska var favoritämnet redan då stod klart. Och att skriva berättelser, reseskildringar och även lite fantasy tyckte jag var riktigt roligt. Jag hade högläsning för mina barn igår och idag publicerar jag en uppsats skriven av mig i september 1983. Den beskriver mitt liv 2083. Jag var en härligt naiv 12-åring då :-)



Kyrkhult om hundra år

Idag ska jag gå upp, när solen går upp. Vi har nämligen ingen tid här. Den försvann år 2013. (?!?)
Ingen vet vart. Men det är bra för att nu tar det bara två gamla minuter att åka runt jorden. 
Nu ska jag berätta om en dag 2083. 

Jag går alltså upp, när solen går upp. Sen tvättar jag mig i löddrigt vatten, som finns direkt i kranarna. När jag ska äta äter jag gröt med juice. Korna har slaktats har jag hört. (Med dagens mjölkpriset till bonden låter det ju inte otroligt) Jag har bara druckit mjölk en gång. Men det var inte gott. Det smakade diskmedel. Jag har hört att förr i världen fanns både standard, mellan och lättmjölk. Sen klär jag mig i papperskläder. Det är engångsvaror, som jag köper i 1000pack. (ibland känns det som om vi är på väg mot detta) De är sköna. Sen reser jag till jobbet. Jag tror jag tar tefatet idag. 
Jag jobbar på en nedrustningsfabrik. (Här fick jag förklara för mina barn att 80-talet var mer än axelvaddar, det var mycket snack om upp och nedrustning av kärnvapen)
Där jobbar 150000 människor. Det finns knappast några vapen kvar. År 2070 var det ett val om fred på jorden. Då röstade 19 tjugondedelar (borde vara 95%) av jordens befolkning mot krig. De andra mobbas mycket. 
Jag bor på Smedjevägen 5 (känns adressen bekant? Jo, det är morfars gamla adress) i Staden Kyrkhult. Där har jag en lyxvilla med min man. Vi är lyckliga tillsammans. Vi har byggt en swimmingpool med hopptorn. När jag kommer hem äter jag, sen sätter jag mig framför tv:n. Vi har 22 kanaler. Sport i en, nyheter i en osv. (Behövde visst inte vänta till år 2083 för detta)
När jag sett klart deckaren, ska jag till kyrkan och se AC/DC. (!!!) I kyrkan spelas alltid hårdrock och pop. 
Min morbror bor på månen och min pappa är på Mars. I somras var jag på månen och hälsade på min morbror. Han bodde i något som liknade ett rymdskepp. När jag skulle gå på toa fick jag trycka på en knapp, så kom en toa inrullandes. När jag skulle sova fick jag trycka på en annan knapp, så kom en säng farandes. Allt var mekaniskt. Varje person hade två datorer (ja, det behövde man väl heller inte vänta tills 2083..)
När jag skulle hem råkade jag ramla ner i en krater. Men jag hittade en en hemlig gång. Och tänk! Den ledde till rymdplatsen. Jag kom lyckligt hem. 
Anna-Karin
OBS! Får läsas upp (Ja, kanske rent av publiceras på internet år 2015)


Så roligt att läsa idag, 32 år senare. Visst är det viktigt att spara vissa dokument? Och idag sparar jag denna berättelse på nätet. Undrar om jag, eller någon annan kan läsa den här år 2083? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...