tisdag 17 maj 2011

Strandpaddorna har visat sig igen

Som ni som följt min blogg vet så deltar vi i ett projekt som handlar om att rädda Strandpaddan (Bufo Calamita). På vår mark har grävts två stycken dammar á 1000m2 enligt konstens alla regler och där är det tänkt att den starkt hotade Strandpaddan ska trivas och föröka sig.
Det gör den! Förra året sjöng de hela vår och sommarnätterna igenom och det resulterade i massor av små yngel och senare även färdiga paddor. I år har de varit igång ett tag men alla har nog inte hittat till dammen än för Hansi hittade en liten en vid en stenhög ca 50 meter ifrån dammen. Så här ser de ut:
Strandpadda
Nu hoppas vi att det ska bli lika full fart i år. Det känns skönt i själen att göra något för ModerNatur och om det är så att jag står inför Stankte Per en dag kan jag i alla fall säga att jag gjorde vad jag kunde för att rädda arten Bufo Calamita.
Till helgen blir det fullt ös längs Kustvägen! 45 st företag och privatpersoner öppnar sina dörrar och bjuder in till "Kustvägens Kultur och sparrissafari" Missa det INTE! Läs mer på http://www.kustvagen.com/
Då blir det premiär för vår naturled och vi hoppas strandpaddorna visar sig också.
Vi ses!

1 kommentar:

  1. Jag glömmer aldrig vägen vi körde mellan stan och hemmet i Norge... när grodor och paddor fyllde upp vägbanan och man försökte missa dem alla...

    Hoppas det går bra med era paddor :-D

    Kramar <3<3<3

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...